Blogikirjoitukseni voi jakaa karkeasti kahteen kategoriaan. Ensimmäisesessä käsittelen liittyviä kysymyksiä. Näkökulma on siinä, miten koen niiden vaikuttavan yksilön arjessa. Tavoitteeni on kirjoittaa niin ymmärrettävästi, että kuka tahansa voi blogiani lukea ja ottaa aiheisiin kantaa. Toisessa blogin osassa käsittelen taas , jotka kuitenkin tuovat iloa elämääni ja ovat sen vuoksi jakamisen arvoisia. Tervetuloa Mailiksen maailmaan!

tiistai 17. maaliskuuta 2015

Hyviä yrityksiä!

Kuluttajalla ei ole helppoa. Markkinoilla on tarjolla niin paljon tuotteita, että kaupassa menee välillä pää pyöräille. Jos vielä haluaa omien tarpeittensa tyydyttämisen lisäksi tehdä eettisiä valintoja, tuntee itsensä entistä avuttomammaksi. Tämä johtuu siitä, että yksittäisiä yrityksiä koskevista reaaliteeteistä kuluttajilla on usein tarjolla hyvin vähän luotettavaa tietoa. 

Jotain hyödykkeen eettisyydestä voi silti päätellä, vaikka tuotanto tapahtuisikin merten takana. Ainakin se miten kestäviä hyödykkeitä yhtiö valmistaa ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa pakkausmateriaaliensa kierrättämiseen, kertoo jo jotain siitä, ottaako yritys vastuuta toiminnastaan. Paljon puhuvaa on mielestäni myös se, miten hyvää palvelua firma tarjoaa asiakkailleen. Uskon, että laadukas palvelu edellyttää sitä, että työntekijöitä palkataan riittävästi. Minusta eettisen hyödykkeen yksi ominaisuus on se, että sen valmistaminen tarjoaa ihmisille työtä, sen sijaan, että tavaraa tuotetaan mahdollisimman pienellä porukalla...

Seuraavaksi esittelen kaksi yritystä, jotka tekivät minuun vaikutuksen pyrkimyksillään lisätä tuotantonsa ympäristöystävällisyyttä. :) Pysykää siis kuulolla!


Kävin pari viikkoa sitten Stockalla, sillä halusin ostaa uuden meikkivoiteen. Mac nimisen kosmetiikkamerkin pisteellä kävi kuhina, mikä houkutteli myös minut tutustumaan yrityksen tuotteisiin. Erittäin palvelualtis myyjä esitteli minulle brändin meikkivoidevalikoiman ja suositteli herkästi rasvoittuvalle iholleni Studio Flix Fluid - nimistä peiteväriä. Siinä ostoksia tehdessäni, kävi ilmi, että kun palauttaa viisi tyhjää meikkihylsyä liikkseen, Mac palkitsee asiakkaan huulipunalla. Minusta on aivan mahtavaa, ettei Mac ainoastaan ota tyhjiä purkkeja vastaan, vaan jopa kannustaa asiakkaitaan kierrättämään. Loisto juttu!



Olen ollut todella tyytyväinen Macin meikkivoiteeseen, josta iholle jää varsin freesi fiilis. Tässä kuvassa olen juuri levittänyt sitä naamalleni...hah :D Sylissä minulla on uusi perheenjäsenemme Simo. <3

"We don't believe that throwaway and jeans are words that belong together"



Viime syksynä postilaatikostamme tipahti pieni paketti ja ajattelin, että mitäköhän pyöräilykamaa kumppanini on jälleen kerran tilannut. Todellisuudessa se olikin Nudie Jeans farkkumerkin "kotikorjauspaketti" (kuvassa), mikä sisälsi ainakin seuraavat asiat: farkkukankaan palasia paikkojen tekoa varten, neulan, lankaa sekä ohjevihkosen farkkujen korjaamisesta. Poikaystäväni paikkasi ilmaisen paketin välineillä repaleiset farkkunsa ja käyttää niitä edelleen.

Farkkujenkorjausvihkossa yritys kertoo arvoistaan seuraavasti:

Organic and/ or recycled cotton plus social responsibility; with these elements as cornerstones in Nudie Jeans' product development, we strive to reduce footprint, environmentally as well as socially."

Vihkosessa kerrotaan, että asiakas voi tuoda yrityksen liikkeeseen vanhat Nudie Farkkunsa, joita ei halua enää käyttää. Näin toimimalla saa uusista farkuista alennusta 20 %. Vanhoista housuista firma valmistaa uusia farkkuja myytäväksi ja päällystää esimerkiksi huonekaluja, eikä tässä vielä kaikki: Nudie kertoo korjaavansa asiakkaan vanhat farkut ilmaiseksi, jos asiakas ei viitsi/jaksa/halua korjata niitä itse.




Ohjelehtisessään Nudie sanoo välittävänsä myös työntekijöistään. Yritys kertoo kuuluvansa Fear Wear Foundation -järjestöön, joka pyrkii parantamaan vaatealan työntekijöiden oloja. Yhdistykseen kuuluu yli 80 Eurooppalaista yritystä joiden työntekiöiden olosuhteita valvotaan järjestön nettisivujen mukaan tarkasti. Fear Wear Foundation kertoo muun muassa haastattelevansa tehdastyöntekijöitä heidän työympäristönsä ulkopuolella.



On tärkeää, että myös kuluttajat ilmaisevat valinnoillaan (sekä suullisella palautteellaan) yrityksille, että tuotteiden eettisyys ja ympäristöystävällisyys painavat ostovalinnoissa. Tietysti aina jää pientä arvailunvaraa siitä, mitkä yritysten lupauksista paremmista työntekijöiden oloista tai luonnon säästämisestä todella lunastetaan! Tämän takia ostamatta jättäminen on monesti suurin ekoteko ja kannanotto, minkä voit tehdä. Kaikki me silti kulutamme ja mikään parannus ympäristön tilassa tai työntekijöiden oloissa ei ole merkityksetön.

Postauksen loppuun haluan vielä lisätä linkin Hesarissa julkaistuun kolumniin "Tavara ei ole likaa". Artikkeli muistuttaa, ettei kierrättäminen auta ympäristöä muuta kuin siinä tapauksessa, että se todella vähentää raaka-aineiden kulutusta nykytasosta.

Mukavaa viikon jatkoa <3


Lähteet:

HS.fi: Tavara ei ole likaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti